logo

Category

Blog

Vergoeding fysiotherapie in 2018: de belangrijkste informatie

Heb je een tennisarm en wil je door ons behandeld worden en wil je weten of je vergoeding krijgt vanuit je verzekeraar? Lees dan hieronder verder. De komende weken zullen zorgverzekeraars hun premies en vergoeding voor 2018 bekendmaken. Dat moeten ze uiterlijk op 12 november doen. De kans is groot dat er iets aan je zorgverzekering verandert als het om de vergoeding van fysiotherapie gaat. Op de website van Independe
Read More

Een tennisarm. Alle fabels op een rij.

Stelling 1: Een tennisarm. Daar kom je nooit meer vanaf! Grotendeels onjuist. Een tennisarm gaat eigenlijk nagenoeg bij iedereen te allen tijde vanzelf over. We citeren een citaat uit de NHG standaard (dit is de richtlijn waar de huisartsen hun informatie uit halen) Het natuurlijke beloop van een epicondylitis lateralis (lees: tennisarm of golfarm) is gunstig. Na een half jaar is ten minste 80% van de patiënten (vrij
Read More

Heb ik een tennisarm, muisarm of beide?

Veel mensen hebben moeite om aan te geven waar de pijn in hun arm of elleboog zit. Laat staan dat ze kunnen zeggen of ze last hebben van een tennisarm of een muisarm. Ze hebben eenvoudigweg gewoon pijn aan hun onderarm. Toch zijn er duidelijke verschillen tussen een tennisarm of een muisarm. Om maar meteen de feiten van de fabels te onderscheiden: je hoeft niet te tennissen om een tennisarm te krijgen, evenmin te mui
Read More

Tennisarm komt veel voor bij diverse beroepsgroepen: kappers, musici, bouwvakkers, glazenwassers etc.

Slechts 5% van de professionele tennisspelers in de wereld heeft een tennisarm (ook wel tenniselleboog) gehad. Deze blessure komt vaker voor bij amateurtennissers. Ondanks de naam tennisarm hebben ook andere beroepsgroepen te maken met deze blessure. Niet zo gek, als je bedenkt dat 2-3% van de mensen in Nederland een tennisarm heeft. Ongeveer 90% van de mensen met een tennisarm is binnen 1-2 jaar volledig hersteld. H
Read More

Golf: 70% van golfers doet geen warming-up

70% van alle golfers doet zelden of nooit een warming-up voor ze de baan in gaan. Op deze manier lopen je spieren meer kans op blessures als een golfarm. De krachten die tijdens de golf swing, in het bijzonder het contactmoment met de bal en het follow trough-gedeelte van de swing, op het lichaam worden losgelaten lijken te worden onderschat. Waarom zou je dan niet het lichaam hierop voorbereiden? 44% van de golfers
Read More

Tennis: tips voor een goede warming-up. Zo voorkom je blessures!

Als je een tennisarm krijgt, dan ben je daar vaak wel even zoet mee. Volledig herstel door MAR-therapie in 3 behandelingen is mogelijk, maar het is uiteraard slimmer/gezonder om zulke armklachten te voorkomen. Vermijd dus mogelijke blessures. KNLTB geeft richtlijnen voor een goede tennis warming-up: inlopen, rekken, inspelen en na de wedstrijd een cooling-down. Inlopen (5-10 minuten) rustige looppas (2-3 minuten) kle
Read More

Tennisarm voorkomen? Met welk gewicht bespan je je tennisracket

Een juiste bespanning van je racket kan voor tennisliefhebbers het verschil betekenen tussen wel of geen armklachten als een tennisarm. Bij het bespannen is het belangrijk welk gewicht je kiest. Vaak is op het racket te lezen wat de gangbare spankracht is. Meestal is dit tussen 23kg-30kg. Bij het bespannen van een racket draait het om gevoel. Bij een hoger gewicht krijg je meer controle over de bal, doordat er minder
Read More

Powerball: Voorkom een tennisarm, golfarm of RSI

Een goede manier om tennisarm, golfarm of RSI te voorkomen? Als je een powerball gebruikt, kan dit helpen om spierblessures te voorkomen. Voor wie kan dit helpen? – Sporten waarbij een racket, bat, stick of club wordt gebruikt zoals: tennis, badminton, squash, golf, cricket en hockey. – Beroepen waar vaak herhalende bewegingen worden gemaakt: stukadoors, glazenwassers, schoonmakers, caissières etc. –
Read More

Tennisarm voorkomen tijdens tennispartij: ondersteun je slagarm tussen slagen

In een eerdere post hadden we het al over de juiste tennistechniek om een tennisarm te voorkomen. Om hierop verder te gaan: Tip: Bij een juiste tennistechniek wordt het racket in het midden ondersteund door de andere arm en, tijdens het slaan, wordt het racket door de andere arm eerst naar achteren gebracht. Door het ondersteunen wordt het racket alleen tijdens de slag zelf door de slagarm gedragen. Iemand die een ra
Read More

Verzuim: ‘1 procent minder verzuim levert miljarden op’ & ‘500.000 mensen met RSI-klachten per jaar

‘1 procent minder verzuim levert miljarden op’. Uit een onderzoek naar duurzame inzetbaarheid door het ministerie van Sociale Zaken valt deze flitsende tekst op. Met alleen al 500.000 mensen met RSI-klachten per jaar valt er dus ook voor werkgevers veel te winnen op het gebied van snel herstel. Misschien ken/ben je zelf iemand met RSI-klachten, die maar niet van die zeurende pijn af komt. Waarom zou je da
Read More